پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150392
دست مافيا در صادرات بنزين ايران
تاریخ انتشار : 1393/11/13 10:30:10
نمایش : 1251
اتحاديه صادرکنندگان فرآورده نفتي ايران توقف صادرات بنزين و گازوئيل به افغانستان را به بهانه پائين بودن کيفيت، طرح مافياي کشور رقيب و تأمين نياز کشور افغانستان از طريق قاچاق فرآورده‌هاي نفتي يارانه اي ايران اعلام کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مديرکل گمرکات استان خراسان جنوبي، دي ماه امسال از توقف صادرات مشتقات و فرآورده هاي نفتي ايران به افغانستان خبر داده و گفته بود: افغانستان واردات بنزين و گازوئيل از ايران را مشروط به داشتن استاندارد يورو۴ و يورو۵ کرده است.

سفير افغانستان در ايران نيز با اشاره به اينکه موضوع استاندارد بودن فرآورده هاي نفتي وارداتي به افغانستان تنها مربوط به فرآورده هاي نفتي ايران نيست بلکه ما اين موضوع مهم را براي تمامي فرآورده هاي وارداتي به افغانستان پيگيري مي کنيم گفته بود: کيفيت فرآورده هاي نفتي در گذشته نيز مورد توجه بود اما در پي شکايت هايي که شد با تمامي کشورهايي که واردات فرآورده نفتي از آنها داريم مذاکراتي صورت گرفت که بايد استاندارد فرآورده هاي نفتي صادراتي را رعايت کنند.

سفير افغانستان در ايران، انتشار اخبار مربوط به سرطانزا بودن بنزين توليدي ايران را در تصميم افغانستان در توقف واردات بنزين و گازوئيل از ايران بي تأثير ندانست.

بر همين اساس اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفتي، گاز و پتروشيمي در متني که در اختيار خبرگزاري تسنيم قرار داده درباره وضعيت پيش آمده توضيحاتي داده است. موضع گيري اين اتحاديه درباره توقف صادرات فرآورده نفتي به افغانستان به شرح ذيل است:

همراه با کاهش قيمت نفت صادراتي و ايجاد کسري تجاري مضاعف و فشار بر اقتصاد داخلي، با مسدود شدن مرزهاي افغانستان به روي سوختهاي هيدروکربنيِ ساخت کارخانه هاي ايراني اخيراً يکي از بازارهاي اصلي و سنتي محصولات مذکور از دست رفته و هر از چند گاهي اخبار و شايعاتي در خصوص ممنوعيت کامل واردات محصولات مذکور به کشور افغانستان مطرح مي شود.

اين موضوع در حاليست که عليرغم سرمايه گذاري بخش خصوصي و ايجاد توان در توليد محصولات استاندارد مطابق با دستورالعملهاي داخلي از سوي توليدکنندگان و اشتغال تعداد قابل توجهي بطور مستقيم و غير مستقيم باعث از دست رفتن مبالغ زيادي از درآمدهاي سالانه، تعطيلي شمار زيادي از واحدهاي توليدي، خارج شدن بخش قابل توجهي از سرمايه در گردش از صنعت توليد و اثرگذاري در محقق نشدن رشد صنعتي و رشد اقتصادي مد نظر دولت شده است.

تعطيلي کارخانه ها در حاليست که در حال حاضر ، نياز بخش غربي کشور افغانستان به سوخت گازوئيل از دو طريق تأمين مي شود:

الف : ترانزيت محصولات توليدي کشور ترکمنستان به افغانستان از طريق خاک ايران

ب : صادرات برخي از محصولات شرکت ملي پالايش و پخش

تأمين نيازهاي داخلي افغانستان صرفاً از دو کانال مذکور، موجب رکود فعاليت بخش خصوصي کشور و صادرات از طريق اين بخش به کشور افغانستان شده است. موارد مطروحه توسط افغانها از جمله صدور مجوز ورود صرفاً براي گازوئيل يورو ۵ و اعلام ممنوعيت در واردات سوخت هيدروکربني توليد شده توسط واحدهاي توليدي ايراني منجر به ضرر کشور و بخش خصوصي خواهد شد.

بديهي است تأمين گازوئيل يورو ۵ جهت رفع نياز ناوگان حمل و نقل پيشرفته، نيروگاه هاي مجهز و ... لازم بوده و توقع واردات اين نوع گازوئيل براي افغانستان جز به بار آوردن هزينه هنگفت و عدم امکان تأمين سوخت مورد نياز براي افغانها ، عايدي ديگري نخواهد داشت. اين موضوع براي همگان کاملاً روشن است که اين طرح صرفاً جهت جلوگيري از ورود سوخت ايران به بازارهاي افغانستان و موفقيت مافياي انحصاري تجارت محصولات ترکمنستان و استفاده از فرآورده هاي يارانه اي و ارزان طرح ريزي شده است.

مذاکرات در خصوص استاندارد محصولات هيدروکربن با طرف افغاني اولين گام اساسي است که بايد برداشته شود. اين که سازمان ملي استاندارد ايران توانسته است با استاندارد سازي محصولات صادراتي نفتي، اقدام به حذف محصولات بي کيفيت و خوراکهاي کم ارزش و ضايعاتي در توليدات کنئ که در راستاي ارتقاي کيفي محصول هيدروکربن ايران بوده است، امري است که با عدم توجه طرفهاي افغاني به صورت کامل مغفول مانده است.

پذيرش استانداردهاي ايران از سوي افغانها يکي از راهکارهاي رفع دغدغه جهت واردات محصول با کيفيت خواهد بود. افغانها بايد در انتخاب استانداردها واقعيات و امکانات موجود را در نظر بگيرند؛ چرا که در استانداردهاي جديد اعلامي افغانستان حتي گازوئيل توليد شرکت ملي پالايش و پخش نيز مورد تأييد قرار نمي گيرد.

بر اساس اعلام رسمي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران ميزان سولفور موجود در گازوئيل توليدي حداکثر يک درصد بوده در حاليکه طبق پيگيري هاي افغانستان اين رقم بايد حداکثر ۰.۲ الي۰.۴ درصد باشد که نشان از مرغوبيت بالاي هيدروکربن دارد و ليکن مشکل استاندارد افغانها تنها موضوع سولفور نيست و تمام مشخصات گازوئيل يورو ۵ مد نظرشان است.

در حال حاضر چند صد تانکر هيدروکربن در مرزهاي شرقي کشور معطل بازگشايي مجدد مرزها هستند و تاکنون در مجموع شايد بيش از چند ميليارد تومان هزينه هاي توقف تانکرها ايجاد شده که باعث درگيري بين فروشنده، خريدار و شرکت هاي حمل و نقل شده است؛ چرا که هر يک ( با توجه به شرايط قهري پيش آمده ) از پرداخت آن سرباز مي زنند.

آنچه بايد مد نظر قرار بگيرد رفع مشکل تانکرهاي پشت مرز مانده به عنوان راه حل کوتاه مدت و حتي المقدور محدود نمودن مسيرهاي ترانزيتي بارهاي ترکمنستان از خاک ايران به کشور افغانستان جهت حل موضات پيش آمده در مرز و پذيرش مجدد هيدروکربن واحدهاي توليدي داخلي است.

جهت حصول راهکار اساسي پيشنهاد مي شود؛ دولت محترم سازمانهاي متبوعه خود را که شامل ارگانهايي نظير ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز،گمرک جمهوري اسلامي ايران، وزارت صنعت، معدن و تجارت ايران، سازمان ملي استاندارد ايران، وزارت نفت و ... از يک سو و اتحاديه صادرکنندگان فرآورده هاي نفت، گاز و پتروشيمي را از سوي ديگر ترغيب به همکاري کامل جهت تدوين راهکارهاي جامع کند.

اين راهکارها مي تواند شامل پذيرش استانداردهاي ايران از سوي افغانستان، حذف دريافت ماليات و عوارض ارزش افزوده از صادرکنندگان، حذف دريافت عوارض نوسازي خطوط لوله از صادرکنندگان در راستاي تطابق بهاي تمام شده با نرخ هاي جهاني جهت توانمندي صادرکنندگان در رقابتهاي قيمتي بين المللي، ايجاد سامانه الکترونيکي بين گمرک کشورهاي ايران و افغانستان و ... باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html